25% Bedrijven reageert niet op online sollicitaties
Weer terug van vakantie!!! En de arbeidsmarkt blijft verder afzakken. Lees maar:
Een groot gedeelte van bedrijven, een kwart wel te verstaan, reageert niet eens op sollicitaties die online zijn gedaan. Dit blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven, dat voor het vierde jaar werd uitgevoerd. Initiatiefnemer van het onderzoek is Bas van de Haterd, bekend van o.a. het boek Werken Nieuwe Stijl.
Voor het onderzoek zijn 350 organisaties in Nederland onder de loep genomen. Deze bedrijven zijn getest op het digitale deel van hun werving. Onderdeel van de test was een ‘mystery sollicitatie’. Hierop heeft 25% geen inhoudelijke reactie gegeven.
Ten opzichte van vorig jaar is het wel ietwat verbeterd, toen reageerde 33% niet op dergelijke sollicitaties. In 2008, voor de crisis uitbrak, was het echter maar 18%.
Dat een kwart van de bedrijven niet reageert op online sollicitaties is helemaal erg als je bekijkt dat een groot deel van de bedrijven op de website of in een automatische mail een belofte doet over de reactietermijn. Deze belofte wordt lang niet altijd waar gemaakt.
Papierverspilling
Online solliciteren, handig en snel, en ook nog goed voor het milieu. Als serieus bedrijf maak je online solliciteren mogelijk, want dan draag je meteen je steentje bij aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Opvallend is echter dat ruim 5% van de bedrijven per brief op een digitale sollicitatie reageert...
Gebruikersgemak
Solliciteren word je tegenwoordig ook niet makkelijk gemaakt. Bij bijna 13% moet een kandidaat eerst op de website een profiel aanmaken voordat hij mag solliciteren. Lange formulieren zijn voor kandidaten vaak een afknapper. Bijna een kwart (23%) van alle organisaties hebben meer dan 15 verplichte invulvelden, waarvan de meeste ook in het CV vermeld staan.
Bij een klein aantal van de organisaties (2,3%) is het niet mogelijk om rechtstreeks te solliciteren, en moet dit via een extern bureau.
Daartegenover biedt 11% van de organisaties de mogelijkheid je CV te 'extraheren', dat wil zeggen dat je je CV upload en vervolgens automatisch de velden worden ingevuld met informatie.
Social media
Bij vier organisaties (ruim 1%) is het al mogelijk om met je Linkedin profiel te solliciteren.
Bijna een kwart van de onderzochte organisaties heeft nog geen Hyve en heeft bijna 13% van de organisaties meerdere Hyves, maar geen die herkenbaar is als 'dé bedrijfshyve'. Bij de bedrijven die een Hyvespagina hebben is een vraag gesteld gerelateerd aan werk. Bijna 90% van de organisaties heeft hier niet op gereageerd. Daarentegen hebben in totaal 6 organisaties (ruim 2% van de organisaties met een Hyve) binnen 24 uur gereageerd.
Link economische crisis
Bovenstaande hangt ook samen met een, ook voor mijzelf, bekend fenomeen. Zodra het minder goed gaat met de economie zijn er meer mensen op zoek naar een baan. Omdat het aanbod voor bedrijven dan groter is, worden mensen al gauw als nummertjes behandeld.
Niet alleen wordt er niet gereageerd op online sollicitaties, ook in afwijzingen zijn bedrijven dan opeens minder netjes. Overal om mij heen hoor ik dezelfde verhalen. Je moet overal zelf achteraan, en alles duurt erg lang.
Na een sollicitaitegesprek wordt bijvoorbeeld beloofd dat je wordt gebeld met de uitslag en hoe het eventueel verder zal gaan. Vaak wordt dit vervolgens afgehandeld met een standaard email, ook nog meestal op het eind van de dag.
Zijn HRM'ers opeens heel schuchtere wezens geworden, of hebben ze hun fatsoen verloren??
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home