HRMLog

In deze weblog houdt Kathalijne Schuurmans ontwikkelingen bij op het gebied van Human Resources Management (HRM).

03 februari 2006

Minder regels over werktijden in voorstel nieuwe Arbeidstijdenwet

De nieuwe Arbeidstijdenwet beperkt zich tot regels die nodig zijn om de veiligheid en de gezondheid van de werknemer te beschermen. Dat betekent bijvoorbeeld minder regels voor de maximale werktijd en nachtdiensten.

De ministerraad heeft hiervoor ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging arbeidstijdenwet van minister De Geus (SZW). Het wetsvoorstel maakt deel uit van het kabinetsbeleid om het aantal regels terug te brengen.

Met soepelere regels voor werktijden kunnen bedrijven beter concurreren met het buitenland. Dat geldt vooral voor industriële bedrijven die vaak met ploegendiensten werken.

Maximum arbeidstijd
In de nieuwe Arbeidstijdenwet staan nog maar vier regels over de maximale werktijd. Nu zijn dat er nog twaalf. De nieuwe regels zijn:
- maximaal 12 uur per dienst;
- maximaal 60 uur per week;
- per 4 weken: gemiddeld maximaal 55 uur per week;
- per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week.

Werkgevers en werknemers krijgen hierdoor meer ruimte de arbeidstijd per dag of per week in te vullen. Dat geldt ook voor de praktische details van pauzes.

Nachtdiensten
Verder komt er meer ruimte bij nachtarbeid. Er blijven wel regels om werknemers te beschermen. Zo mag een nachtdienst niet langer dan 10 uur duren. Voor werknemers die regelmatig nachtdiensten draaien, mag de werkweek over een periode van 16 weken gemiddeld niet meer dan 40 uur zijn. Na één of meer nachtdiensten geldt een langere rusttijd. Verder mag een werknemer per 16 weken maximaal 36 nachtdiensten draaien.

Werkgevers kunnen in een CAO of met de medezeggenschapsraad afspreken een ruimere norm toe te passen van 140 nachtdiensten per jaar.

'Dubbele norm'
Nachtdiensten zijn in de nieuwe wet het enige punt waarvoor zo'n dubbele norm geldt. Daarmee komt een einde aan het huidige systeem van standaardregelingen en regelingen die gelden na collectief overleg.

Met het wetsvoorstel volgt het kabinet nagenoeg een advies van de Sociaal-Economische Raad. Het wetsvoorstel gaat nu voor advies naar de Raad van State. De tekst van het voorstel en het advies worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Bron: Persbericht ministerraad en Regering.nl