Wetsvoorstel eenmalige gegevensuitvraag door Ministerraad akkoord bevonden,
Wie zich inschrijft als werkzoekende, of een uitkering aanvraagt, hoeft daar in de toekomst nog maar één keer zijn gegevens voor te verstrekken. Dat is het gevolg van een wetsvoorstel waar de ministerraad mee heeft ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De wet verbiedt organisaties die de wetten voor werk en inkomen uitvoeren om bij hun klanten gegevens op te vragen die al bij hen of bij andere uitvoeringsorganisaties bekend zijn. Zij moeten gebruik gaan maken van het digitale klantdossier dat vanaf 1 januari 2007 in fases wordt ingevoerd. In dit dossier staan de bij de verschillende diensten bekende gegevens van de klant.
Met het digitale klantdossier kan de klant vanuit huis een uitkering aanvragen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een “omgekeerde intake”. Dat houdt in dat de burger niet meer verantwoordelijk is voor het verstrekken van gegevens. Hij ontvangt inschrijfformulieren waarop zijn gegevens al zijn ingevuld. Die hoeft hij alleen nog maar te controleren op juistheid en - waar nodig - te corrigeren of aan te vullen. Dat levert hem per keer een tijdsbesparing van circa twee uur op. Jaarlijks besparen burgers in totaal ongeveer 550.000 uur en 800.000 euro aan kosten.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat het wetsvoorstel op 1 januari 2008 in werking treedt.
Bron: SZW
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home