HRMLog

In deze weblog houdt Kathalijne Schuurmans ontwikkelingen bij op het gebied van Human Resources Management (HRM).

10 september 2008

Dagdromen verbetert prestaties

Altijd goed om na de vakantie te beginnen met leuk nieuws, bovendien sluit het prima aan op je vakantie! Goed nieuws; we hoeven onze vakantie niet meteen achter ons te laten terwijl we weer vol aan het werk gaan. Afdwalende gedachten blijken namelijk een positief effect te hebben op je prestaties! Dus, ga in gedachten af en toe vooral nog even terug naar die palmboom op het strand!

Psycholoog Jonathan Schooler, van de universiteit van California, heeft onderzoek gedaan naar dagdromen. Zijn onderzoek wijst uit dat afdwalende gedachten ook positieve effecten hebben. Mensen die veel dagdromen blijken beter te scoren bij het uitvoeren van creatieve testen, zoals het bedenken van woordassociaties. Mensen blijken bij de meeste taken gemiddeld 15 tot 20% van de tijd te dagdromen.

Dagdromen is een techniek die oefening vereist. Als je het onder de knie hebt, denk je eerder na over ideeën die anders vergezocht of raar lijken. Schooler geeft wel aan dat je je dagdromen onder controle moet hebben, wil je beter kunnen presteren. Wanneer je niet in de gaten hebt dat je gedachten afdwalen, profiteer je ook niet van je dagdromen. De kunst is vooral om genoeg bewustzijn te behouden om het dagdromen te onderbreken als je een creatief inzicht krijgt, aldus Schooler.

Hoe heeft Schooler dit allemaal onderzocht?
Hij laat proefpersonen bijvoorbeeld een lange tekst lezen of een opdracht maken. Als de deelnemers aan zo'n experiment merken dat hun gedachten afdwalen, moeten ze op een knop drukken. Ook wordt hen soms onverwachts gevraagd of ze zich nog op hun taak concentreren, om zo vast te stellen of ze niet dagdromen zonder zich daar zelf van bewust te zijn.

Al eerder is er een studie verschenen van de Engelse psychologe Teresa Belton, in de Cambridge Journal of Education. Zij komt tot de conclusie dat dagdromen moet worden erkend als een nuttige menselijke emotie die belangrijk is bij kennisverwerving en creativiteit.

Belton heeft ook onderzoek gedaan bij schoolkinderen. Zij ontdekte onder meer dat schoolkinderen die weinig tijd en gelegenheid hebben om te dagdromen, minder fantasie aan de dag leggen bij schrijfopdrachten. Zelfs als ze worden aangemoedigd om creatiever te zijn, slagen ze daar nauwelijks in. Bovendien heeft de televisie een slechte invloed op de kinderfantasie. Omdat de bewegende beelden hun gedachten bezighouden, leren ze niet om hun verbeelding te gebruiken als een vorm van entertainment.