HRMLog

In deze weblog houdt Kathalijne Schuurmans ontwikkelingen bij op het gebied van Human Resources Management (HRM).

22 maart 2007

Werven en selecteren nieuwe medewerker kost 7500 euro

Het werven en selecteren van een nieuwe medewerker kost een bedrijf gemiddeld 7500 euro, en dan is hij nog niet eens aan het werk. Dit bleek uit een berekening van de ‘Cost of Recruitment Calculator’ van werving- en selectiebureau Angela Mortimer.

Die 7.500 euro bestaan uit harde en zachte kosten. De harde kosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten, zoals die voor advertenties en het inhuren van wervings- en selectiebureaus. Onder de zachte kosten valt onder andere de tijd die gaat zitten in het houden van sollicitatiegesprekken.

Onlangs is uit een ander onderzoek van de Cranfield School of Management gebleken dat de meerderheid van de werkgevers niet precies weet hoeveel ze kwijt zijn aan werving en selectie.
Verder kwam naar voren dat 42% van de organisaties een recruitmentbureau inzet. 44% Van de onderzochte organisaties wil meer gebruik gaan maken van online werven. 44% Wil meer gaan doen aan interne werving.