Slecht behandelen sollicitant zorgt voor daling omzet!
Ook wel een een sollicitant afgewezen zonder verdere uitleg, daarbij denkend: "Die zien we nooit meer terug"? Dat laatste klopt dan wel, maar de afwijzing kan toch nog vervelende gevolgen hebben.
Uit onderzoek van het Britse bedrijf Capital Consulting blijkt dat een kwart van de werkzoekenden vindt dat ze slecht behandeld worden door een potentiële nieuwe baas. Dat kost bedrijven hun goede naam en erger nog: omzet.
53% Van de werkzoekenden neemt geen producten of diensten meer af van een bedrijf waar ze een slechte ervaring mee hebben gehad. Daar blijft het niet bij, want bijna een derde van de ontevreden werkzoekenden vertelt 3 tot 5 anderen over hun slechte ervaring. Een kwart vertelt het aan meer dan 6 mensen, een tiende aan 10 anderen. 1% Van de sollicitanten gaat zover dat zij hun negatieve ervaringen op Internet zetten.
De sollicitanten klagen het meest over het gebrek aan communicatie. De helft baalt ervan dat er geen reden gegeven werd voor een afwijzing; de andere helft is vooral geïrriteerd over het uitblijven van feedback op het sollicitatiegesprek. De helft van de werkzoekenden krijgt niet eens een ontvangstbevestiging van hun sollicitatie, iets dat als onbeleefd wordt beschouwd. Ook het moeten beantwoorden van niet ter zake doende of stomme vragen tijdens het sollicitatiegesprek of het uit moeten voeren van irrelevante testen scoren hoog op de klachtenlijst.
Wijze les die we hieruit kunnen leren: Ben je altijd bewust van hoe je met sollicitanten, en anderen, omgaat. Als je het een beetje slim aanpakt, kun je uit ieder contact wel weer iets positiefs halen. Je kunt mensen bijvoorbeeld doorverwijzen of koppelen aan een ander contact. Op die manier is het ook veel leuker werken. Een oud-collega zei altijd: "Eerst zaaien, dan kan je later oogsten".. :-)
Kijk op de site van Capital Consulting voor meer informatie over het onderzoek.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home