Cassière op staande voet ontslagen wegens diefstal zegels
Een kassamedewerkster van de Edah is op staande voet ontslagen omdat zij spaarzegels van klanten, die de zegels niet wilden, heeft afgegeven aan familie. De familie gaf de zegels vervolgens weer terug aan de cassière. Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft op 21 november 2006 in hoger beroep geoordeeld dat het ontslag op staande voet terecht was en ook eerder terecht was toegewezen door de kantonrechter. Op 9 maart jl. is de uitspraak gepubliceerd.
De kassamedewerkster was sinds 2001 in dienst en werd op 15 november 2004 op staande voet ontslagen. Dit nadat zij in een gesprek met haar werkgever toegaf, dat zij meerdere keren spaarzegels die klanten niet wilden hebben door had gegeven aan haar familie. Na werktijd kreeg ze deze zegels vervolgens weer van haar familieleden terug. De kassamedewerkster plakte de zegels op een spaarkaart en leverde die in voor een boodschappenpakket. Dit alles is opgetekend in een schriftelijke verklaring.
De cassière heeft binnen één maand na de start van een spaarzegelactie twee volle spaarkaarten met spaarzegels bij haar werkgever verzilverd. Zij heeft niet bestreden dat het binnen dat tijdbestek sparen van dit aantal zegels slechts mogelijk is indien daar een bedrag van € 850,- aan boodschappen tegenover staat. Dat is volgens de rechter een uiterst ongebruikelijke besteding.
Verweer
Het creatieve verweer van de kassamedewerkster, dat de zegels eigendom van haar familie waren geworden en daarna aan haar mochten worden afgegeven, werd door het Hof verworpen. Het handelen van de kassamedewerkster is in strijd met de interne voorschriften van de werkgever, aldus het Hof. De cassière heeft daarnaast aangevoerd dat haar positie als moeder van twee opgroeiende kinderen met een bescheiden inkomen tot een milder oordeel had moeten leiden.
De advocaat van de kassamedewerkster heeft getracht het ontslag nietig te laten verklaren en riep Edah op het salaris van zijn cliënte door te betalen. De advocaat is van mening dat er geen sprake is van onrechtmatige toe-eigening van de zegels, medewerkster zou de zegels van de klanten hebben gekrégen. Bovendien komt het volgens de advocaat regelmatig voor dat klanten spaarzegels teruggeven.
Bedrijfsregels
Edah wijst de cassière erop dat zij bekend was met de regels die nageleefd moeten worden in het bedrijf. Een van de regel is dat spaarzegels die klanten niet willen, niet mogen worden doorgegeven aan derden. Een andere regel is dat men geen eigen familie aan de kassa mag helpen.
Drie maanden vóór het ontslag van de kassamedewerkster heeft Edah de interne regels aangescherpt en onder de aandacht van de medewerkers gebracht. Deze zijn door de betreffende kassamedewerkster ondertekend. Onder andere wordt hierin nogmaals vermeld dat medewerkers geen familieleden aan de kassa mogen helpen om fraude te voorkomen. Tevens draait iedere cassière op haar eigen kassalade. Waardebonnen, volle spaarkaarten, spaarzegels hebben een geldwaarde en behoren in de kassalade. Indien een klant geen gratis spaarzegels wil, blijven de zegels op de rol in de kassalade en mag je ze nooit doorgeven aan de volgende klant of zelf meenemen. Dit is fraude en kan tot ontslag leiden, zo staat in de regels. Er wordt bij vermeld dat wanneer een medewerker zich niet houdt aan deze afspraken, ontslag op staande voet zal volgen.
Oordeel
Het Hof oordeelt dat de handelwijze van de cassière in strijd is met de door de werkgever gehanteerde en aan de cassière bekend gemaakte interne richtlijnen waaraan de werkgever op voorhand de kwalificatie “fraude” met mogelijk ontslag als gevolg heeft verbonden. Het hof oordeelt verder dat spaarzegels een financiële waarde vertegenwoordigen. Van een kassamedewerkster mag, mede gelet op haar verantwoordelijkheid bij het omgaan met geld en andere financiële waarden zoals spaarzegels van haar werkgever, worden verwacht dat zij deze regels loyaal nakomt. Het ten eigen bate schenden van die regels behoeft, bijzondere omstandigheden daargelaten, door de werkgever niet te worden getolereerd.
De kantonrechter heeft bij de beoordeling van de vraag of het ontslag op staande voet op goede grond is gegeven, meegewogen dat de cassière, ondanks herhaalde waarschuwingen, is doorgegaan met het bedienen van familieleden.
Uitspraak
Het Hof bekrachtigt het vonnis van de kantonrechter, waarmee het ontslag op staande voet gegrond wordt verklaard en Edah in het gelijk wordt gesteld. Daarnaast veroordeelt het Hof de kassamedewerkster in de kosten van het geding van Edah.
1 Comments:
Ik dacht dat medewerkers van die bedrijven niet met actie's mee mogen doen.
Wij sparen zegels voor de voedselbank, das beter.
http://zegelssparenvoordevoedselbank.forumup.nl
Een reactie posten
<< Home